Vanliga frågor och svar - FAQ

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som rör våra olika verksamhetsområden. Klicka på frågan för att läsa svaret. Om du saknar någon fråga kan du alltid ställa den direkt till kundtjänst via det gröna formuläret.

Elavtal

»
Hur gör jag för att teckna ett lokalt elavtal?

För att teckna ett elavtal kontaktar du Kundtjänst så får du hjälp.
Du kan läsa mer om våra elavtal här.

»
Vad är det för el jag köper av er?

Vi levererar enbart el från förnybara källor.

»
Vad är tillsvidarepris?

Det anvisade avtalet är det avtal du automatiskt får om du inte gör något aktivt val kring ditt elavtal. Priset är några ören högre än våra andra avtal så därför rekommenderar vi att byta till ett fast eller rörligt avtal.Med det anvisade avtalet är du fri att byta både avtal och elleverantör med en månads uppsägningstid.

Har du ett anvisat elavtal hos oss idag? Tveka inte att höra av dig till Kundtjänst så får du hjälp att byta till ett förmånligare avtal.

»
Vad är skillnaden mellan elnät och elhandel?

Din elkostnad består av två delar, elnätskostnad och elhandelskostnad.

Elnätsavtalet kan du inte välja själv utan det beror på vart du bor, och vilket elnätsföretag som har lokalt monopol i ditt område. Bor du i Nybro eller i Alsterbro och omgivande landsbygd är det vi på Nybro Energi – Elnät som är ditt elnätsbolag.

Elnätsbolaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsbolag kontrolleras alla elnätsbolags prissättning av Energimarknadsinspektionen.

Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsägaren i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.

Elhandelsavtalet kan du välja fritt bland olika leverantörer. Det här är elavtalet där du betalar för elen du förbrukar.

Vissa elbolag säljer bara el och äger inga elnät, medan Nybro Energi är både elnätsägare och elhandelsleverantör

Elnät

»
Får elnätsbolagen själva bestämma sina priser?

Nej, riktigt så fungerar det inte. Genom elnätsregleringen är det Energimarknadsinspektionen, Ei, som i förväg fastställer hur stora intäktsramar elnätsbolagen får, det vill säga vilka priser som får tas ut av kunderna. Vår prissättning har dessutom alltid legat under den intäktsram vi har blivit tilldelade.

»
Vad är skillnaden mellan elnät och elhandel?

Din elkostnad består av två delar, elnätskostnad och elhandelskostnad.

Elnätsavtalet kan du inte välja själv utan det beror på vart du bor, och vilket elnätsföretag som har lokalt monopol i ditt område. Bor du i Nybro eller i Alsterbro och omgivande landsbygd är det vi på Nybro Energi – Elnät som är ditt elnätsbolag.

Elnätsbolaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsbolag kontrolleras alla elnätsbolags prissättning av Energimarknadsinspektionen.

Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsägaren i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.

Elhandelsavtalet kan du välja fritt bland olika leverantörer. Det här är elavtalet där du betalar för elen du förbrukar.

Vissa elbolag säljer bara el och äger inga elnät, medan Nybro Energi är både elnätsägare och elhandelsleverantör

»
Vad är elnätsavgift?

Det är en avgift för drift och underhåll för elledningarna fram till ditt hus eller lägenhet samt transporten av elen. Avgiften består av den fasta abonnemangsavgiften samt den rörliga överföringsavgiften. Abonnemangsavgiften baseras bland annat på hur stor huvudsäkring du har. Elöverföringsavgiften betalar du per överförd kilwattimme (kWh).

Fibernät (FAQ)

»
Kan jag behålla mitt nummer om jag byter till IP-telefoni?

Det ska inte vara några problem att flytta med ditt nummer när du byter till IP-telefoni. Det är dock väldigt viktigt att komma ihåg att du måste begära att få numret flyttat innan du säger upp ditt gamla avtal.

»
Kan jag surfa med mina datorer och telefoner i hela huset trådlöst?

Ja om du kopplar in en router kan du surfa trådlöst.

»
Kan vi välja att dra in fiber till huset, men inte ansluta oss till nätet direkt?

Du kan ansluta ditt hus först och sedan bestämma när du vill aktivera dina tjänster. Du behöver alltså inte betala någon månadsavgift förrän du aktiverat en tjänst.

»
Ordlista fiber!

Fiber
En optisk fiber gjord av glas som överför ljus på samma sätt som kopparledningar överför elektricitet. Ljus i stället för elektriska signaler ger mycket stor hastighet, kapacitet och störningsfri överföring.

Medieomvandlare
Monteras invändigt i huset och omvandlar informationen från ljus till elektricitet samt fördelar de olika tjänsterna

Router
Router är en nätverksenhet som kopplar samman flera lokala datornätverk och dirigerar datatrafiken mellan dessa. Idag är de flesta routrar för hemmabruk trådlösa. En router möjliggör att flera användare kan nyttja nätet samtidigt.

Kommunikationsoperatör (KO)
Förser noder och fastigheter med utrustning för kommunikation samt fördelar data från alla tjänsteleverantörer ut till alla kundanslutningar. Vår KO heter ViaEuropa.

Tjänsteleverantör
Levererar internet-, TV- och telefonitjänster i nätet. Det är alltid tjänsteleverantören som du som kund har kontakt med.

ATA Box
Analog Telefon Adapter. Gör att du kan använda din vanliga telefon för IP-telefoni.

Digitalbox
Enhet för mottagning av signaler för digital-TV. Vanligtvis behövs en digitalbox för varje TV. Om du har en smart TV kan du också streama TV och film direkt från olika Play-tjänster. För att streama från Play-tjänster behöver du ingen digitalbox.

»
Jag har fått min fiber installerad, vad gör jag nu?

Vi har tagit fram en Kom-igång-guide till alla kunder som har fått sin fiber installerad. Här hittar du information kring hur du startar upp och beställer tjänster.

Fiber-kom-igång-guide – PDF (2 MB)

På länken nedan ser du utbudet av tjänsteleverantörer i nätet.

https://fiber.nybroenergi.se/services/default.aspx?servicecategory=isp

Fjärrvärme (FAQ)

»
Hur fungerar fjärrvärme?

Nybro Energi värmer fjärrvärmevattnet som cirkulerar i rör under gatorna. I ditt hus finns en värmeanläggning som är kopplad till dessa rör. Värmen från fjärrvärmevattnet värmer upp vattnet som cirkulerar i din bostad genom anläggningen och ger dig varmt vatten samt värme till dina element.

Läs mer om hur vi producerar fjärrvärme här

»
Vad innebär energiåtervinning?

Vatten & Avlopp (FAQ)

»
Behöver vattnet renas extra, till exempel genom ett filter?

Det finns olika filteranläggningar för rening av dricksvatten på marknaden. Om du har kommunalt vatten finns det ingen anledning för ytterligare rening. Risken att det blir sämre ökar däremot betydligt. Man kan få bakterietillväxt i filter som kan ge hygieniska problem. Det finns även risk för att man får läckage av andra ämnen från filtret

»
När ska jag läsa av vattenmätaren?

En gång om året får du ett avläsningskort på posten. Då läser du av din vattenmätare och skickar sedan tillbaka kortet med portofri retur. Det går även bra att lämna mätarställningen via internet.

»
Hur kan jag bidra till ett renare vatten?

Vi har skapat en egen sida med information kring detta.

Så bidrar du till ett renare vatten

»
Mitt vatten är missfärgat, vad beror det på?
»
Vilken hårdhet har mitt kranvatten?

I Nybro kommun har vi överlag ett mjukt vatten. Undantaget är vattenverket i Alsjöholm. Där är vattnet medelhårt. På sidan Kommunalt vatten kan du se exakta rapporter om vattenkvaliteten från varje vattenverk.

»
Hur kan jag spara vatten?

Vi har samlat tips på hur du kan spara på vattnet på sidan som heter Så här kan du spara vatten

Övrigt - Fakturor, Flytt, Konsumenträttigheter mm

»
Hur läser jag min faktura?

I pdf-filen hittar du en tydlig förklaring på hur du läser ut din faktura från oss. Vi fakturerar alla våra tjänster på en och samma faktura som betalas månadsvis.

Så läser du din faktura – PDF (385 KB)

»
Hur fungerar E-faktura?

Du som sköter dina bankärenden på internet kan betala dina fakturor från oss genom en elektronisk faktura hos de flesta större banker i Sverige. Elektronisk faktura är ett enkelt och snabbt sätt att betala och innebär att du får en elektronisk räkning via din Internetbank.

Hur anmäler jag e-faktura?

Anmälan om e-faktura gör du direkt i internetbanken. Möjligheten finns på alla de största bankerna. Fyll i anmälan hos din bank, så skickas den till oss. Därefter skickar vi din nästkommande räkning till din internetbank som en elektronisk faktura. Är du osäker kontakta din bank eller gå in på deras hemsida.

Vilka fakturor kan jag betala med e-faktura?

Du kan få e-faktura för fakturor avseende:
– Fjärrvärme som tillhör bolag Nybro Energi AB
– Elnät och elhandel som tillhör bolag Nybro Elnät AB
– Vatten & Avlopp som tillhör bolag Nybro Elnät AB

En anmälan måste göras för varje verksamhetsområde och det är viktigt att rätt verksamhet kopplas till rätt bolag.

OBS!
Var noga med att ange i anmälan om du som betalare inte är samma person som står som kund hos oss

»
Hur fungerar autogiro?

Autogiro är ett enkelt sätt att betala fakturan. Pengarna förs automatiskt från ditt bankkonto till Nybro Elnät AB och/eller Nybro Energi AB den dag som fakturan förfaller till betalning. Detta kostar inget extra.

Hur får jag autogiro?

Du anmäler att du vill ha autogiro genom att fylla i en blankett.
Den går också att beställa från kundservice på telefon 0481-451 76

Skicka blanketten till:
Nybro Energi
382 80 NYBRO

Fakturan kommer som vanligt

Du får din faktura hem i brevlådan som vanligt fast det finns inget inbetalningskort med. Stämmer uppgifterna på fakturan behöver du bara se till att det finns pengar på ditt konto dagen före fakturans förfallodag. Sedan dras beloppet direkt från ditt konto. Bekräftelse på betalningen får du på kontoutdraget från din bank.

Hur säger jag upp mitt autogiro?

Tjänsten autogiro gäller tillsvidare. Vill du avsluta ditt autogiro måste du skriftligen kontakta din bank eller oss på Nybro Energi.

»
Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

Vi har samlat informationen på en egen sida som heter just konsumenträttigheter. 

»
Hur ska jag anmäla min flytt?

Du anmäler din flytt direkt till Kundtjänst. Du ska anmäla din flytt senast 30 dagar innan utflyttning. Du kan läsa mer om flyttanmälan här.

»
Kostar det något att göra en flyttanmälan?

Nej! Vi tar inte ut någon avgift för att registrera en flytt.

»
Kan jag göra min flyttanmälan bakåt i tiden?

Nej du kan inte anmäla flytt bakåt i tiden.

»
Vad händer om jag inte anmäler flytten i tid?

Om du inte anmäler din utflytt i tid står du som betalningsansvarig för elanläggningen fram till dess att flytten har registrerats och elmätaren har lästs av. Du ska anmäla din flytt senast 30 dagar innan utflyttning.

FAQ

Jag har en fråga som jag tycker ska vara med i er FAQ

Driftinformation